Bilde: Bach med familie
- Bachs juleoratorium (Weihnachts-Oratorium, BWV 248) er et av de mest berømte og spilte sakrale verk av Johann Sebastian Bach, og det nærmeste han kom til å skrive et oratorium. Det ble komponert mellom 1734 og 1735.
Dette forteller domkantor Hijoo Moon, som siden 2013 har ledet Tromsø domkor i fremføringen av kantate del I, II og III, som beskriver de tre første dagene i julen.
- Juleevangeliet er hovedtemaet i verket, som innledes av de jublende åpningstonene i den første kantaten om Jesu fødsel. «Juleoratoriet» veksler mellom evangelistens fortelling, store korsatser, enkle koraler og praktfulle solistpartier.
(Saken fortsetter under bildet)
Tenor Leif Aruhn-Solén
-Vi er heldige at vi har fått fantastiske solister bl. a. Leif Aruhn-Solén (tenor) fra Sverige, Nina Sætherhaug (mezzosopran/alt) fra Trondheim, Veronika Karlsen (sopran) fra Vardø/ Oslo og Christopher S Pedersen (bass) fra Oslo.
- Leif er en meget etterspurt barokksanger. Han har jevnlig konsertoppdrag over hele verden.
Med et spesielt lidenskapelig forhold til barokkmusikk blir han ofte hørt i Bachs lidenskaper og i Händels oratorier. Han er utdannet fra Royal Academy of Music i Stockholm, Oberlin College i Ohio – USA, hvor han fikk sitt Artist Diploma på masternivå i 2001. Allerede under studietiden tok han var engasjert som solist for prestisjetunge orkestre som City of Birmingham Symphony Orchestra (Sakari Oramo), Oslo-Filharmonien (Marcus Creed & Herbert Böck), Sveriges Radios Symfoniorkester (Arnold Östman) og Malmö Symfoniorkester (Eric Ericsson). Etter studium fikk han kontrakt om å synge med Les Arts Florissants (William Christie), The New Israeli Opera (Christoph Spering) og Singapore Symphony Orchestra (Lim Yau), som ble fulgt av operaengasjementer ved Grand Théâtre de Genève, Opéra National de Montpellier, Den Kongelige Opera i Stockholm og orkesterengasjement med Cleveland Symphony Orchestra, Freiburger Barockorchester og Concert Spirituel. Listen over orkestre og operahus som Leif har opptrådt med har siden vokst til å omfatte forestillinger i over 30 land. De siste årene har han også gjort seg bemerket som Gandhi i Philip Glass' SATYAGRAHA på Folkoperan i Stockholm (Matthew Wood). Han har utført rollen nesten 50 ganger over tre sesonger, inkludert anerkjente opptredener på BAM i New York høsten 2018 i nærvær av komponisten. Han debuterte som tenorsolist i Händels MESSIAS med San Francisco Symphony og New York Philharmonic– begge dirigert av Masaaki Suzuki. Hans diskografi er omfattende og inkluderer den nylig utgitte BACH, HANDEL ARIAS (Edition Lilac), de to komplette operaene IFIGENIA IN AULIDE av Martín y Soler og AMINTA, m. m.
(Saken fortsetter under bildet)
Nina Sætherhaug, mezzosopran/alt (bildet), er opprinnelig fra Trondheim, men studerte klassisk sang ved Norges Musikkhøgskolen og ved Operahøgskolan i Stockholm. Hun debuterte på Drottningholms Slottsteater som Lisetta i Haydns opera Il mondo della Luna. Nina er mye brukt som solist i kirkemusikk -og opera, og har hatt engasjement bl. a. ved Opera Sør, Vadstena Operafestival, West-Green House, Opera Trøndelag, Operaen i Kristiansund, Operadagene i Reykjavik, Vestfold Symfoniorkester -og opera, og Trondheim Symfoniorkester -og Opera. Hun har mottatt en rekke stipendier fra bl.a. Den svenska musikaliska Akademien, og Wilhelmsen Stiftelse, og er nå også ansatt som høgskolelektor i klassisk sang ved NTNU institutt for musikk.
(Saken fortsetter under bildet)
Sopran Veronika Kalsen oppvokste i Vardø.
Hun har studert sang hos prof. Anne-Lise Sollid og prof. Carlo Allemano på musikkonservatoriet, UiT og hos prof. Turid Karlsen ved Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart i Tyskland. I 2013 tok Veronika del i sin første opera med Arktisk Filharmoni, og allerede året etter var hun sopran solist på urfremføring av Dansen på domen suite basert på den norske operaen Heksehammeren. Hun har flere solistoppdrag bak seg med kor i Tromsø bl. a. Tromsø domkor og Vokal Nord, Finnmark og Vardø. Hun tok forskjellige kurs og mesterklasser bl. a. hos Turid Karlsen (Flagstad-festivalen 2018), hos Domenique Guyot, Hazel Eilertsen og Anne-Lise Berntsen. Samt operamasterklasse i 2018. Hun tar mastergrad i sang hos prof. Toril Carlsen ved Operahøgskolen i Oslo (KHiO). I 2019 vant hun Ishavskraft kulturstipend og i 2021 Drømmestipendet fra Norsk tipping og Norges kulturskoleråd.
(Saken fortsetter under bildet)
Bass Christopher Skauen Pedersen er oppvokst i Skjeberg i Østfold Han begynte tidlig i lokale kor og korps, og med pianotimer. På videregående gikk han musikklinja på Greåker, med piano og sang som hovedinstrument. Da han var 18 år gammel kom han inn på talentutviklingsprogrammet "Unge Musikere" ved Norges musikkhøgskole i Oslo, og det gjorde at han fortsatte der med en bachelorgrad i utøvende sang. Christopher har deltatt på en rekke kurs og mesterklasser i inn- og utland. Han har mottatt flere priser og stipendier. Christopher er en populær sangsolist, og er ofte å høre i ulike konsertsammenhenger.
- Han er også glad i kor og kammermusikk, og synger i Borg Vokal i Fredrikstad. Han er kjent for sin allsidighet, og for sin sterke tilstedeværelse i tolkning av tekst.
Dessuten har vi med oss sangere fra Østerrike og vårt eget opprett Oratoriet-kor, sier Domkantoren.
I virkeligheten er verket en syklus av seks kantater for den tids julefestdager (25., 26. og 27. desember, som omhandler fødselshistorien, jf. Luk. 2,1-20), nyttårsdag (omskjæringen og navngivningen, jf. Luk. 2,21), søndag etter nyttår (men likevel før 6. januar, noe som ikke er mulig hvert år) og helligtrekongersdag (6. januar, jf. Matt. 2,1-12).
Oversikt
- Del I: «Jauchzet, frohlocket» (første juledag)
- Del II: «Und es waren Hirten in derselben Gegend» (annen juledag)
- Del III: «Herrscher des Himmels, erhöre das Lallen» (tredje juledag)
- Del IV: «Fallt mit Danken, fallt mit Loben» (nyttårsdag)
- Del V: «Ehre sei dir, Gott, gesungen» (første søndag efter nyttår)
- Del VI: «Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben» (helligtrekongersdag)
Åpningskoralen «Jauchzet, frohlocket» stammer direkte fra åpningskoret i lykkønskningskantate BWV 214 «Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten!» (omtrent «gi lyd, dere pauker, gi gjenlyd, trompeter!», derav bruken av pauker og trompeter), som ble skrevet i 1733 til fødselsdagen til Maria Josepha, kurfyrstinne av Sachsen og dronning av Polen.
Tallrike koraltekster stammer fra den saksiske lutherske salmedikteren Paul Gerhardt (1607-1676). Det billedrike språket i de nydiktede ariene er påvirket av pietismen.
Nå er billettsalget i gang! -Det blir ingen jul uten juleoratoriet!
Alle er hjertelig velkommen!
Info om billettsalg: Forhåndsbillettsalg startet allerede i oktober. Skynd deg og kjøp billettene dine før de blir utsolgt!
Lenken til billekjøp: https://tromsodomkor.hoopla.no/event/2275354859
Billettpris:
Entré: kr. 425,-/375,- (begrenset antall gratisbilletter for barn under 16 år. Gå til Hoopla for booking også av disse.)
Medvirkende:
Kor: Tromsø domkor, oratorietkor og gjestekor fra Østerrike.
Solister: Veronika Karlsen (sopran)
Nina Sætherhaug (mezzosopran/alt)
Leif Aruhn-Solén (tenor)
Christopher S. Pedersen (bass)
Orkester: Arctic musicians
Konsertmester: Johannes Garam Liebig
Dirigent: domkantor Hijoo Moon