Når postkontoret i sentrum stenger, endrer fellesrådet og aktuelle kirker med samme postboksadresse rutiner for postmottak. – Vi kutter postboksen og bruker postkassen tilknyttet adressen, forteller Gudrun Hansen hos fellesrådet.
Bilde: Gudrun Hansen er konsulent/domprostsekretær hos Tromsø Kirkelige fellesråd. (Foto: Gry Dørnberg Olsen)
At postkontoret i sentrum legges ned, skaper logistikkutfordringer for de som har postboksadresse i sentrum er det ingen tvil om. For kirka i Tromsø generelt, Tromsø kirkelige fellesråd, Gravferdsmyndigheten, Tromsø domkirke og Elverhøy kirke betyr det at rutiner må endres, postboks sies opp og kontakter informeres.
- Det er ikke aktuelt for oss å hente post flere kilometer unna, sier Hansen, som er ansvarlig for fellesrådets postmottak og logistikk. – Heldigvis har vi postkasse tilknyttet våre lokaler i Skippergata 16A, så fra 22. august vil vi omadressere all post fra postboksen til denne adressen. Vi tror ikke dette skal bli et stort problem. Likevel føler vi det er viktig å informere om dette nå, påpeker hun.
Alle menigheter må endre adresse i Enhetsregisteret
Adressen endres altså fra postboks 1046, 9260 Tromsø til Skippergata 16A, 9008 Tromsø. Endringen gjelder fra 22. august, men det er mulig å begynne å bruke postadressen allerede nå. Ikke minst er det viktig for alle som sender fakturaer, legger hun til.
- Vi har fremdeles noen som sender post til vår gamle adresse, i Sjøgata 2. Vi håper alle får med seg denne endringen, slik at posten kommer frem dit den skal.
Endringen innebærer også at alle menigheter må endre informasjon i Enhetsregisteret.
- Selv om bare Elverhøy og Domkirken menigheter har kontorene sine her i Skippergata, påvirker det også alle de andre menighetene som bruker fellesrådet postadresse som sin egen postadresse i Enhetsregisteret, forklarer Hansen. – Vi håper overgangen blir uten de store utfordringene og at posten kommer frem, avslutter hun. – Vi er tilgjengelige på telefon, hvis det skulle være usikkerhet. Bare å ringe!